Skip to main content

“Een goede gezondheid is het mooiste wat je jezelf kunt geven”

“Een goede gezondheid is het mooiste wat je jezelf kunt geven”

We gebruiken teveel suiker…

februari 5, 2024

Onze suikerinname speelt een belangrijke rol als het gaat om gezondheid. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zou de dagelijkse suikerinname minder dan 10% van de totale dagelijkse energiebehoefte moeten zijn voor volwassenen en kinderen. Maar… in België ligt de totale suikerconsumptie ongeveer dubbel zo hoog als aanbevolen.

Een Belgische man eet gemiddeld +/- 100 g suiker per dag, het equivalent van zeventien suikerklontjes. Voor een Belgische vrouw is dat ongeveer 84 g, of veertien suikerklontjes per dag 1. Dit is een zorgwekkende trend, omdat overmatige suikerinname kan leiden tot obesitas, diabetes type 2 en andere gezondheidsproblemen.


Hoe verminder je je suikerinname? Begin met het lezen van voedseletiketten om te zien hoeveel suiker er in een product zit. Dit leer ik je in de Suikerstop!- sessies.


Besef ook dat suiker niet alleen in snoep en frisdrank zit, maar ook in veel andere voedingsmiddelen zoals ontbijtgranen, sauzen en zelfs in brood. Het is dus belangrijk om je bewuster te worden van wat je eet en drinkt. Dit bewustzijn wordt vergroot door het volgen van Suikerstop!

Kies voor gezondere alternatieven. In plaats van frisdrank kun je beter water, thee of zelfs een kop koffie drinken. In plaats van snoep kan je fruit eten. Wist je dat klein fruit zoals bessen en frambozen het minst suiker bevatten? In plaats van ontbijtgranen met veel suiker kan je kiezen voor havermout of een hartig ontbijt van yoghurt en noten.

Suiker helemaal verbannen is onmogelijk, het is immers een ‘intrinsiek’ onderdeel van veel voedingsmiddelen, zoals fruit, zuivelproducten en zelfs groenten. Het gaat erom de toegevoegde suikers te vermijden en te kiezen voor natuurlijke alternatieven.

Gratis recepten

Tip van de week

“Turn your food into medicine and you won’t need medicines anymore.”

Enkele getuigenissen van deelnemers:

Een week Suikerstop! en ik voel me al veel energieker en ook een beetje trots. Een weekend aan zee zonder zonden, ik slaap veel dieper en denk minder aan zoete tussendoortjes of alcohol. (ADL)

Suikerstop! werkt echt voor mij en de meeste gerechtjes vind ik superlekker. Ik heb ook extra bewogen (wandelen en zwemmen) en ben blij met mijn waanzinnig mooi resultaat op de weegschaal: -5 kg 😉 (AB)

Ik had het ontbijt met cottage cheese vervangen omdat het idee mij tegenstond. Vandaag doorgebeten en het was lekker! Mindchange 😉 (GJ)

Ik eet al enkele jaren de Suikerstop! suggesties en sta er nog steeds versteld van dat ik geen honger heb! Ik wou deze sessie nog eens volgen omdat suiker toch weer meer in m’n eetpatroon geslopen was… Mijn man doet mee en zijn buikje smelt weg 😊 (SV)

Ik eet veel en toch weeg ik al 2 kg minder. Weg met dat opgeblazen gevoel en ik heb betere stoelgang. Ik wil dit echt blijven volhouden. (PG)

Ik volgde vorig jaar elders een suikerstop- programma maar ik vind deze veel leuker en heb al veel bijgeleerd! (PG)

Nieuwe groepssessie Suikerstop 2.0!

  • 5 online- sessies
  • kookboek Suikerstop 2.0
  • GRATIS handige bladwijzer
  • GRATIS notitieboekje
  • max. 10 deelnemers

Startdatum: do 22/2 (Telkens van 20-21u)
Opvolgsessies: ma 26/2, 4/3, 11/3 en 25/3

Ook als je vroeger al een keer meedeed, ben je weer welkom om je suikerarme eetgewoonten terug op te pikken, bekijk hier de promo voor ex-deelnemers.

Suikerstop! in eigen tempo

Suikerstop! kan je ook op jezelf volgen aan de hand van mijn kookboeken. Bestel hier jouw exemplaar en start jouw reis naar een gezondere eetgewoonte! Bekijk ook zeker de promobundel in mijn shop: Suikerstop 1.0 + 2.0!

Kookworkshop ‘foodprepping’

Foodprepping biedt het voordeel van gezond eten, zelfs als je een drukke agenda hebt. Met minimale voorbereiding behaal je maximale resultaten in de keuken. Het proces elimineert keuzestress en voorkomt onverwachte verleidingen, waardoor je trouw blijft aan je gezonde eetdoelen. Bovendien is foodprepping niet alleen gunstig voor je gezondheid, maar ook voor je portemonnee, omdat het vaak kosteneffectiever is dan regelmatig uit eten gaan of afhaalmaaltijden bestellen.