Skip to main content

“Een goede gezondheid is het mooiste wat je jezelf kunt geven”

“Een goede gezondheid is het mooiste wat je jezelf kunt geven”

Gezonde BBQ tips voor de zomer

juli 4, 2024

Ah, de zomer… Zodra het weer het toelaat, slaan we massaal aan het BBQ’en! Maar wat als je tegelijkertijd op je gewicht wilt letten? Moeten al je goede voornemens dan in rook opgaan?

Maar nee hoor, dat hoeft helemaal niet! Met een paar slimme keuzes en heerlijke recepten kun je volop genieten van de zomerse BBQ-maaltijden zonder je zorgen te maken over je taille. Hier vind je inspiratie om je BBQ-feest gezond én lekker te houden!

Tip 1

Gezond en verfrissend aperitief

Kies als aperitief liever voor een glaasje prosecco of cava brut in plaats van een cocktail. Deze bevatten immers naast alcohol ook veel suiker. Of beter nog, ga voor alcoholvrij met geïnfuseerd water. Dat is water met een schijfje limoen en/of munt, enkele sinaasappelschijfjes, frambozen of enkele komkommerschijfjes. Heerlijk fris en mooi geserveerd, zeker een succes!

Waarom is water zo belangrijk?

  • Water houdt onze huid soepel tijdens het afvallen.
  • Genoeg drinken voorkomt hoofdpijn.
  • Water drinken tussen de maaltijden helpt om gemakkelijker gewicht te verliezen.
  • Voldoende drinken zorgt voor een beter verzadigingsgevoel.
  • Water zorgt voor een betere concentratie en een beter humeur.
  • Water verwijdert afvalstoffen (onder meer van de vetverbranding).
Tip 2

Gezonde groentesticks met een heerlijke dip

Maak een sausje van 1 eetlepel mayonaise, 2 eetlepels Griekse yoghurt, 1 teentje look en versgehakte kruiden (peterselie, bieslook, munt,…), een snuifje peper en zout en schep het in een bokaaltje. Plaats er reepjes selder, komkommer, wortel en koolrabi in en gebruik het als aperitiefhapje.

Tip 3

Gegrilde groenten op de BBQ

Gegrilde groenten zoals aubergines, paprika’s, courgettes, kerstomaten op een spiesje,.. zijn een lekkere en gezonde aanvulling van je BBQ. Serveer ze met een tzaziki van yoghurt, look en geraspte komkommer of een frisse vinaigrette met citroen (snel gemaakt door 1 eetlepel olijfolie + 2 eetlepels rode wijnazijn + ½ koffielepel mosterd los te roeren).

Of wat dacht je van deze suggesties?

Tip 4

Heerlijke zelfgemaakte marinade

Hou je vleesverbruik in de gaten… Een worstje, brochette, biefstuk,… voor je het weet heb je heel wat (rood) vlees naar binnen gewerkt. Zorg voor kleine porties en vermijd ook gekocht gemarineerd vlees, de marinade bevat vaak suiker en is bovendien erg zout. Ga zelf aan de slag met deze heerlijke marinade die het goed doet bij zowel kip, kalkoen als vis.

Tip 5

Vis papillot op de BBQ

Ook vis doet het goed op de BBQ, denk bijvoorbeeld aan een papillot van vis in aluminiumfolie, leg er eerst wat groenten, kruiden, look en citroen in, schik de vis erop, plooit dicht en plaats op de BBQ, puur en overheerlijk!

Tip 6

Gezonde alternatieven voor brood

Brood op tafel? Niet zo’n goed idee. Voor je het weet, eet je er teveel van. Plaats liever enkele schaaltjes met olijven en kerstomaatjes op tafel. Dat oogt mooi en is lijnvriendelijk.

Tip 7

De gouden tip

Eet wat je lekker vindt maar overeet je niet… 😉

Gratis recepten

Tip van de week

“Turn your food into medicine and you won’t need medicines anymore.”
Kookworkshop

Samen gaan we aan de slag en maken in no-time enkele heerlijke salades met verrassende ingrediënten

  • tonijn-ricottasalade
  • salade met ei en baconcrumble
  • salade met kikkererwten, feta en rode biet
  • mozzarellaslaatje met vijgen
  • salade met venkel en makreel

Zat 10/8 van 10.30 – 12.30u
(recepten, drank en proevertjes inbegrepen)