Voedingstips Simpele tips voor een evenwichtige en gevarieerde voeding

Petra’s 10 tips voor een topvorm!


Tip 1: Weet wat je eet!

Word je bewust van wat er allemaal door je mond gaat. Hou een dagboekje bij en schrijf nauwkeurig op wat je allemaal eet en drinkt op een dag. Besef dat voeding veel meer is dan alleen maar je honger stillen. Net zoals je goed zorg draagt voor je auto en tijdig de olie laat verversen is het van het grootste belang je lichaam te voeden met de juiste voedingsstoffen. Je bent wat je eet, wees nooit zuinig op je lichaam, je hebt er maar eentje gekregen.

Tip 2: Slapen is slim

Blijf jij ’s avonds ook graag (te) laat op of neem je de stress van overdag mee naar de slaapkamer? Probeer daar wat aan te doen.Te weinig of slecht slapen leidt tot meer honger. Dit komt door een onevenwicht in de aanmaak van de hormonen als leptine en insuline waardoor het hongergevoel, en dan vooral de drang naar koolhydraten en zoetigheden, wordt aangewakkerd.



Tip 3: Ontbijt of spijt?

Start je dag met een uitgebalanceerd ontbijt: geen suiker, voldoende eiwit en veel vezels. Zo stijgt je suikerspiegel traag in de loop van de voormiddag en voorkom je een hongergevoel en dus onnodig snacken tussendoor.

Tip 4: Snacken doet snakken

Denk eens na of je uit honger of uit ‘goesting’ eet tussendoor. Afhankelijk van je dagritme en je activiteiten overdag (vb. zittende job <-> sportieve levensstijl) kunnen tussendoortjes je gewicht beïnvloeden.
 
Grafiek boven: 3 maaltijden per dag, 3x toename van de suikerspiegel en bijgevolg ook insulinespiegel. Tussen de maaltijden is de insulinespiegel laag en kan je vet verbranden.
Grafiek onder: meerdere eetmomenten per dag, meerdere keren toename van de suiker- en bijgevolg ook de insulinespiegel. Een al te hoge insulinespiegel wakkert het hongergevoel verder aan en zorgt voor vetopstapeling in het lichaam.



Tip 5: Groenten en fruit, eet maar vrijuit

Eet zowel bij de lunch als de warme maaltijd een ruime portie groenten. Door 2 keer per dag groenten te eten krijg je niet alleen een waaier van voedingsstoffen binnen maar verhoog je ook je verzadigingsgevoel en voorkom je de behoefte om tussendoor te “snacken”. Zo wordt het gemakkelijker om af te vallen of je gewicht onder controle te houden.

Tip 6: Eet zuiver!

Blijf zo dicht mogelijk bij de natuur in je keuze van voedingsmiddelen. Industrieel bereide voeding bevat vaak toegevoegde suikers (en andere additieven). Wees kritisch als je boodschappen doet, kijk naar de samenstelling op verpakkingen. Hoe minder je voeding is bewerkt, hoe meer voedingstoffen en anti oxidanten je binnen krijgt. Hoe complexer (minder bewerkt) je voeding is, des te minder “lege” calorieën je opneemt. Ons lichaam is geen laboratorium, niet elke calorie is dezelfde. Eet wat meer noten als gezond tussendoortje en weet dat je lichaam behoefte heeft aan gezonde vetten.



Tip 7: Laaf je lichaam

Ons lichaam bestaat voor ruim 60% uit water, logisch dus dat water drinken noodzakelijk is voor het goed werken van alle lichaamsfuncties. Water is natuurlijk de meest zuiverende drank maar ook groene- en kruidenthee zijn uitstekende dorstlessers.

Tip 8: Kleur je dag

De natuurlijke kleur van onze voeding, meer bepaald van groenten en fruit, herbergt een schat aan informatie over de waardevolle bestanddelen ervan. Een bord vol groenten in alle kleuren van de regenboog oogt mooi, scherpt je appetijt en is ook gewoon gezond. Zo’n culinair schilderij bevat immers massa’s antioxidanten die je beschermen tegen – onder meer – veroudering.



Tip 9: Kom uit je luie stoel

Je hoeft niet meteen te gaan fitnessen of joggen om je metabolisme een boost te geven. Onderzoek toont aan dat dagelijks een half uur tot een uur stappen wonderen doet voor je gezondheid en gewicht. Je kan met een eenvoudige stappenteller nagaan hoeveel stappen je vandaag zet en dit opbouwen tot 10000 stappen per dag.

Tip 10: Hoop doet leven

Een positieve ingesteldheid verzet bergen. Geloven dat veranderen kan is noodzakelijk om succes te boeken. Kies voor haalbare stappen, maak ze meetbaar en ga ervoor! Wees niet teleurgesteld bij een terugval, maar probeer er iets uit te leren zodat het je de volgende keer niet meer overkomt.